6 maj 2014

Przysłona, czas otwarcia migawki, balans bieli, tryby...

Seria postów fotograficznych ruszyła. W tym poście postanowiłam się skupić na podstawowych informacjach i "funkcjach" w naszych aparatach. Pewnie większość z Was o tym wiedziała, jednak myślę, że chociaż jednej osobie to się przyda. Z góry mówię, że wyjaśniam wszystko "po chłopsku", tak aby każdy zrozumiał :)

Przysłona
Przysłona jest to część obiektywu, która reaguje na światło. Innymi słowy, im mniejsza głębia ostrości (f/2 ; f/1.4 itd) tym tło jest bardziej rozmazane. Małą głębię ostrości stosujemy gdy chcemy na zdjęciu wyróżnić jeden najważniejszy obiekt (np. zdjęcia makro lub portretowe). Natomiast duża głębia ostrości posłuży nam, na zdjęciach ukazujących kilka elementów, (np. krajobrazy, kościoły, duża grupa ludzi itd). Myślę, że poniższe zdjęcie Wam jeszcze bardziej pomoże.


Czas otwarcia migawki
Jest to czas, w którym jest naświetlany element światłoczuły w aparacie. Czyli im wyższa wartość, tym zdjęcia jaśniejsze i bardziej poruszone (w przypadku braku statywu lub poruszającego się fotografowanego obiektu). Im niższa wartość tym zdjęcie ciemniejsze. Radzę najpierw ustawiać wartość przysłony a dopiero potem czas otwarcia migawki.


Balans bieli
Chyba każdy się z tym spotkał. Balans bieli poprawia jakość i koloryt zdjęć w różnych warunkach oświetleniowych. Przykładowo, jeśli fotografujesz wieczorem w pokoju, w którym świeci światło żarówkowe to aparacie ustawiasz światło żarowe.

Tryby w aparacie
Już wiesz, o co chodzi z przysłonami i innymi rzeczami. No ale jak to teraz ustawić w aparacie? Pewnie milion razy zastanawiałaś się co oznaczają te literki na pokrętle z trybami fotografowania. Milion zdjęć zrobionych w trybie "auto". Spokojnie, też tak zaczynałam. Od tej pory zacznij fotografować w trybie manualnym oznaczonym literką M. Dlaczego akurat w nim? Ponieważ  można samodzielnie ustalić wartość przysłony i czas otwarcia migawki.

Za jakiekolwiek błędy przepraszam. Nie znam się aż tak na fotografii, chciałam Wam przekazać taką podstawową wiedzę. Następne posty fotograficzne myślę, że będą ciekawsze :)

Masz pytanie? Pisz na mój e-mail lub zapytaj w komentarzu! :)

42 komentarze:

  1. zdjęcia sa bardzo ladne :) post rowniez przydatny i gdy dostane lustrzanke na bank skorzytam z twojego posta :* :***
    dziamonablog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja przygoda z lustrzanką dopiero się rozpoczyna, na razie jeszcze nie ustawiałam nic samodzielnie, ale myślę, że z czasem będzie się to zmieniać :)
    Niecierpliwie czekam na dalsze posty z tej serii :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lustrzanke posiadam juz chyba 5 miesiecy ale dopiero od ok miesiaca przeszlam z automatu do trybu manualnego. Jest to dla mnie duzo ciekawsze gdy mozemy sami dobrac parametry a potem zobaczyc idealne zdjecie. Czesto robie 10 razy zdjecie zeby uzyskac zadowalajace mnie efekt. Czekam na nastepne posty o tej tematyce :)

    ania3231.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Post bardzo przydatny, sama mam dość dobrze się sprawującą cyfrówkę i choć nie posługuję się fotograficznymi" określeniami to potrafię w miarę możliwości ustawiać poszczególne funkcje :)
    cherry-basia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetna notka!
    Nie uwierzysz, jak bardzo się cieszę, że znalazłam to na Twoim blogu. Lustrzankę mam chyba od dwóch miesięcy i przez cały czas "leciałam" na automacie. Chciałam się przerzucić, ale jakoś nie mogłam znaleźć czasu, żeby poczytać i troszkę się dowiedzieć. Teraz natrafiłam na tą notkę i przeczytałam całą z wielkim zaciekawieniem :)

    Zapraszam: http://by-lolka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. super przydatny:)
    xx
    ankagrzanka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Post wyszedl swietny i bardzo dobrze wyjasniasz wszystkie sprawy. Juz nie moge doczekac sie nastepnych postow z tej serii! ;)
    zapraszamna mojego bloga-KLIK!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja już o wszystkim wiedziałam :) Ale myślę, że był to bardzo przydatny post dla tych którzy mając lustrzankę chcą się dowiedzieć trochę o tajnikach i o fotografii na trybie M :D Czekam na kolejne posty, może się jeszcze trochę czegoś nauczę :P

    different-view-of-the-life.blogspot.com - KLIK!

    OdpowiedzUsuń
  9. Wszystko bardzo fajnie opisane, ale tutaj się przyczepię:
    "Czyli im niższa wartość, tym zdjęcia jaśniejsze i bardziej poruszone (w przypadku braku statywu lub poruszającego się fotografowanego obiektu). Im wyższa wartość tym zdjęcie ciemniejsze. "
    Powinno być na odwrót. Przecież 1/2000 to wartość mniejsza niż np 1/5 czy 1", a to wtedy zdjęcia wychodzą ciemniejsze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że tak. Przepraszam i dziękuję, że zwróciłaś na to uwagę. Już poprawiam :) :)

      Usuń
  10. Ten post na pewno przyda mi się w przyszłości, kiedy już będę mieć lustrzankę ♥
    Zdjęcia są śliczne :)
    Mój blog ! Zapraszam serdecznie do obserwowania i komentowania :) KLIK !

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam zwykłą cyfrówkę, ale jeśli w przyszłości będę miała lepszy aparat to już teraz wiem co i jak ;).
    Mam taki sam zeszyt :p.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo fajny pomysł z tym cyklem postów o fotografii :) Mam od niedawna lustrzankę, i jeszcze średnio ją ogarniam, dlatego dla mnie taki post jest jak najbardziej przydatny :)

    onlyimagin.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. świetnie to przedstawiłaś ;>

    OdpowiedzUsuń
  14. mam identyczny zeszyt :) dobrze zrobiony post

    OdpowiedzUsuń
  15. Super, że wpadłaś na pomysł z taką serią! Dla wielu, również i dla mnie, bardzo pomocne! :)

    ☼nikoletta-blog.blogspot.com☼

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo pomocny post! :)

    Pictrue-ofme.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. O jeju, dziękuję ! Genialny post, wszystko świetnie wytłumaczone i pokazane. Fotografia nie jest moją pasję, chyba, że stanie po drugiej stronie aparatu, ale jak już wezmę w wakacje aparat w rękę to mogę robić zdjęcia cały czas. Więc w wakacje z pewnością skorzystam z różnych takich porad, fajnie by było, gdybyś po całej foto. serii zrobiła podsumowanie ;)

    alice-in-wonderlaand.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetnie przekazałaś to, co o tym wiesz :) Na pewno wielu osobom, które dopiero zaczynają się to przyda. Poza tym zdjęcia ślicznie ci wyszły.
    Buziaki!
    http://little-wonderland-by-ola.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Przydatny post... fajny pomysł <3

    OdpowiedzUsuń
  20. Przydatne ;)
    nataa-liiaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Post jest bardzo przydatny ;) dziękuję, bo bardzo mi pomógł

    OdpowiedzUsuń
  22. bardzo przydatny post :)
    śliczne zdjęcia :)

    monti-monyy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. Post mega pomocny :) Dziękuję :> Czekam na następne !

    Zapraszam : http://tacokochazmiany.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. Post bardzo ciekawy, chociaż większość z tych rzeczy już wiedziałam. Jestem tylko ciekawa jakiego obiektywu używałaś do zrobienia tych zdjęć? :)

    + wat3rcolor.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Najpierw, żeby skorzystać muszę mieć lustrzankę ;DD Ale bardzo przydatny post!

    sanuee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo przydatny post jak dla mnie :)

    http://aboutweronicaslife.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  27. bardzo sie ciesze z tej serii.
    przydatny post : )

    http://nobody-noobody.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  28. bardzo fajny i przydatny post ;) ładne zdjęcia ;*

    foto-fantasy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  29. Różnice są <3

    http://tinnqu.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  30. Baaardzo pomocny post
    Świetnie to wytłumaczyłaś !
    Czekam na więcej postów o fotografii

    junaa-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  31. Świetny post! Oczywiście czekam na wiecej, bo sa bardzo interesujące. :))

    Pozdrawiam,
    http://monlly-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo ciekawy post :) Mam rozumieć, że to rady dla posiadaczy lustrzanek, tak?

    OdpowiedzUsuń
  33. super post :)

    http://nikkowska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  34. Przydatne, bo dotąd rozpoznawałam tylko makro ;/
    szczypta-radosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  35. Bardzo przydatny post. :))
    Pozdrawiam
    Maja ♥
    http://friend-ffriend.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  36. Fajnie, że napisałaś taki post, jest naprawdę przydatny. :)

    nataliaa-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  37. pomocny post dla początkujących :)

    http://overthiinking.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń